Drie nieuwe leden over hun start in het verantwoordingsorgaan
Cihan, Diantha en Sanja zijn net gestart in het verantwoordingsorgaan (VO) van Pensioenfonds UWV. Cihan vertegenwoordigt de werkgever UWV, Diantha de gepensioneerden en Sanja de huidige werknemers van UWV. In dit interview kijken ze terug op hun inwerkperiode én vooruit naar wat komen gaat.
Hoe hebben jullie de inwerkperiode ervaren?
Tijdens de inwerkperiode waren er verschillende sessies met het VO. Tijdens deze sessies leerden ze meer over de nieuwe regels voor pensioen. Cihan is positief: ‘Ik heb veel van de sessies geleerd. Ook kon ik genoeg vragen stellen.’ Sanja is het met haar eens. ‘Het inwerken was prettig en goed opgebouwd. Ook hielp het dat we voor de sessies alvast informatie kregen, zodat we konden lezen waar de sessies over gingen. Zo kon ik me goed voorbereiden.’
Ook Diantha kijkt terug op een goede start. ‘De sessies waren heel interessant. Er waren ook sprekers die meer vertelden over verschillende onderwerpen. De sprekers hadden een open houding, daardoor voelde je je vrij om vragen te stellen.’ Tegelijkertijd merkt ze op dat er weinig tijd was. ‘Daardoor bleven de sessies soms wat algemeen. En omdat de sessies online waren, leer je elkaar minder goed kennen.’
Wat viel je als nieuw lid het meeste op?
‘Wat mij echt opviel, was hoeveel werk het is om een pensioenfonds draaiende te houden’ zegt Cihan. ‘En dat er mensen met verschillende kennis hieraan werken en meekijken.’ Sanja viel dat ook op: ‘De betrokkenheid, passie en deskundigheid van de mensen die bij het pensioenfonds werken vallen op. Daardoor heb ik de indruk dat zaken goed geregeld zijn.’
Diantha viel het ook op hoe zorgvuldig alles is ingericht. ‘Het ziet er procesmatig erg gedegen uit. Processen zijn niet alleen op papier op orde, maar worden ook goed uitgevoerd en gemonitord.’
Met welke onderwerpen ga je nu als eerste aan de slag binnen het VO?
Daar zijn Cihan, Sanja en Diantha het allemaal over eens: de nieuwe regels voor pensioen. Diantha vult aan: ‘Daarnaast wil ik mijn inhoudelijke kennis over pensioenen verder uitbreiden.’
Waar wil je je de komende tijd voor inzetten als VO-lid?
Cihan legt de nadruk op communicatie en samenwerking. ‘Ik let erop dat we goed en duidelijk communiceren over de overgang naar de nieuwe regels voor pensioen. Ook vind ik het belangrijk dat we elkaar binnen het verantwoordingsorgaan goed leren kennen. En samen oog houden voor de verschillende belangen van zowel gepensioneerden, (oud) werknemers en de werkgever UWV.’
Diantha vindt een sterk team ook belangrijk. ‘Ik hoop dat we echt een team worden. Het is belangrijk om elkaar beter te leren kennen, elkaars kwaliteiten te benutten en samen kennis op te bouwen.’
Sanja sluit zich daarbij aan. ‘Ik wil ook inzetten op elkaar beter leren kennen en duidelijk krijgen hoe we samenwerken. Een hecht en goed functionerend verantwoordingsorgaan is de basis. Zo zijn we klaar voor uitdagingen, zoals de overgang naar de nieuwe regels voor pensioen.’
Meer weten?
Lees dan meer over ons verantwoordingsorgaan.